Finalister Holbergprisen i skolen 2012


12 skoler deltok og 36 prosjekter ble levert inn til Holbergprisen i skolen 2012. Fagjuryen møttes 15. mai og kom frem til følgende finalister (i alfabetisk rekkefølge):

Langhaugen videregående skole med prosjektet: ”Digitaliseringen av skolen”
Oslo Handelsgymnasium med prosjektet: ”Søskenforhold og Downs Syndrom”
Vennesla videregående skole med prosjektet: ”Min familie under den industrielle revolusjon”

Prosjektene mottar pengepremier på henholdsvis 15 000, 10 000 og 5 000 kr, og elevene får også invitasjon til å delta på den høytidelige overrekkelsen av Holbergs internasjonale minnepris og Nils Klim-prisen og regjeringens middag i Håkonshallen i Bergen. Det blir også arrangert en egen fagdag for elevene tirsdag 5. juni.

Finaledeltakerne må vente til onsdag 6. juni før de får vite hvilken plass de kommer på i konkurransen. Kunngjøringen finner sted på Ludvig Holbergs gamle skole, Katedralskolen i Bergen, 6. juni kl. 10.30. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen, vil forestå utdelingen av premiene, mens vinner av Holbergs internasjonale minnepris 2012, Manuel Castells, vil dele ut diplomer til elevene.

Lærerstipendet 2012
Årets vinner av lærerstipendet på kr 15.000 er Kristi Svidal fra Oslo Handelsgymnasium for rapport om forskningsprosessen med elevene.
Vinneren av lærerstipendet blir også invitert til Bergen og til de ulike seremoniene.

Fagjuryen til Holbergprisen i skolen vil berømme elevenes store forskningskompetanse og tydelig gode læringsprosess med forskningsprosjektene til Holbergprisen i skolen. Det er en imponerende innsats som er gjort både fra elever og lærere som har deltatt, og juryen er mektig imponert over høyt kunnskapsnivå og interessante innfallsvinkler til forskningsprosjektene. Årets innsendte prosjekter viser nok en gang en stor spennvidde i temaer og tilnærminger. I år formidler en del elever seg også gjennom film og lydspor av meget høy kvalitet, fremhever juryen.

Juryen påpeker også at elevene er veldig gode til å ta opp fenomen og forhold i sin nære virkelighet, noe de leser med stor interesse!

Fagjuryen vil igjen benytte anledningen til å fremheve at det metodiske i prosjektene holder et imponerende faglig høyt nivå. Elevene er flinke til å holde stringens i forhold til problemstillingene, og de får godt fram mangfoldet og kompleksiteten i valg av forskningstema..

Fagjuryen som har evaluert elevprosjektene har bestått av juryleder Sigrid Lien, Professor ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, UiB. Aksel Tjora, professor ved Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, NTNU. Alice Kjellevold, førsteamanuensis og dr. jur ved det samfunnsvitskaplege fakultetet, Universitetet i Stavanger og Berte Karin Fagerås, Lektor ved Fyllingsdalen videregående skole.