Finalister i Holbergprisen i skolen 2011

12 skoler deltok og 31 prosjekter ble levert inn til Holbergprisen i skolen 2011. Fagjuryen møttes 19.mai og kom frem til at Lundeneset videregående skole, Mysen videregående skole og Vadsø videregående skole går videre til årets finale. Lærerstipendet går i år til to lærere ved Mysen videregående skole.

Finalister (alfabetisk rekkefølge):

Lundeneset videregående skole med prosjektet: ”Brysame byrdar

Mysen videregående skole med prosjektet: ”Kulturkonflikter i samfunnet

Vadsø videregående skole med prosjektet: ”Kongekrabben – ressurs eller fiende?

Prosjektene mottar pengepremier på henholdsvis 15 000, 10 000 og 5 000 kr, og elevene får også invitasjon til å delta på den høytidelige overrekkelsen av Holbergs internasjonale minnepris og Nils Klim-prisen og regjeringens middag i Håkonshallen i Bergen. Det blir også arrangert en egen fagdag for elevene tirsdag 7. juni.

Finaledeltakerne må vente til onsdag 8. juni før de får vite hvilken plass de kommer på i konkurransen. Kunngjøringen finner sted på Ludvig Holbergs gamle skole, Katedralskolen i Bergen, 8. juni kl. 10.30. Forsknings- og høyere utdanningsminister, Tora Aasland, vil forestå utdelingen av premiene, mens vinner av Holbergs internasjonale minnepris 2011, Jürgen Kocka, vil dele ut diplomer til elevene.

Årets vinner av lærerstipendet på kr 15.000 går til:
Sissel Husebråten og Märit Opperud fra Mysen videregående skole for rapport om forskningsprosessen med elevene. Vinneren av lærerstipendet blir også invitert til Bergen og til de ulike seremoniene.
 

Fagjuryen for Holbergprisen i skolen vil berømme elevenes store forskningskompetanse og tydelig gode læringsprosess med forskningsprosjektene til Holbergprisen i skolen. Det er en imponerende innsats som er gjort både fra elever og lærere som har deltatt. Årtes innsendte prosjekter viser nok en gang en stor spennvidde i temaer og tilnærminger. I en tid hvor det er mye fokus på det negative i norsk skole, viser årets deltagelse a det foregår svært mye godt arbeid i skolen. I år igjen er det gledelig å se den geografiske spredningen blant de deltagende skolene.

Fagjuryen vil igjen benytte anledningen til å fremheve at det metodiske i prosjektene holder et imponerende faglig høyt nivå. Elevene er flinke til å holde stringens i forhold til problemstillingene, og de får godt fram mangfoldet og kompleksiteten i valg av forskningstema. De er etterrettelige i forskningsprosessen og viser at de behersker et ryddig og godt forskningsdesign.

Fagjuryen som har evaluert elevprosjektene har bestått av Henrik G. Bastiansen, dr. art og forsker ved Høgskolen i Volda. Juryleder. Thorolf Krüger, professor ved Senter for utdanningsforskning, Høgskolen i Bergen, avd. lærerutdanning. Sigrid Lien, Professor ved Institutt for lingvistiske, litterære og estetiske studier, UiB. Berte Karin Fagerås, Lektor ved Fyllingsdalen videregående skole.