Holbergprisen i skolen 2005

Holbergprisen i skolen 2005: Mysteriet om Vennesladialekten


13 glade elever fra Vennesla videregående skole fikk førstepris for forskning om Vennesladialekten. Prisen ble delt ut av årets Holbergprisvinner professor Jürgen Habermas og kunnskapsminister Øystein Djupedal på Bergen Katedralskole.

Dialekten står sterkt i Vennesla - også hos de unge.

Dialektprosjektet til Sandra Birkenes, Bjarte Bjellås, Sissel Eikeland, Sigrid Harket, Camilla Kartevold, Christina Kvanstein, Veronica Myhre, Gunnstein Myre, Stian Omdal, Kjersti Rasmussen, Oddvar Røste, Sigrid Strandberg og Nicolai Tellefsen fra Vennesla videregående skole imponerte juryen, og ifølge juryens begrunnelse er dette et:

"[.] forskningsprosjekt som på en elegant måte kombinerer det kreative med et solid metodisk håndverk! I tillegg til intervjuer med språkforskere har elevene intervjuet 46 ungdommer i alderen 16-19 år om deres bruk av og holdning til egen dialekt. Elevene i klasse 3 MKA har valgt et spennende fenomen å forske på. Hele forskningsprosessen er presentert på en svært vellykket måte som dokumentarfilm med thriller-elementer. I sannhet et bidrag i Holbergs ånd!"

Se videofilmen: "Jakten på Vennesladialekten" .


Vennskap og kjærlighetsforhold gjennom medier

2. pris går til Camilla Brække, Victoria Amundsen, Madeline Ulsness, Ida Larsen og Ole Magnus Mostad fra Glemmen videregående skole: "Vennskap og kjærlighetsforhold gjennom medier".

Hvordan er det å være ung asylsøker eller flyktning i Saltdal?

3. pris går til Therese Bredesen, Susanne Pettersen, Adrian Steinbekk og Marius Øien fra Saltdal videregående skole: "Hvordan er det å være ung asylsøker eller flyktning i Saltdal?"

I tillegg til pengepremier på henholdsvis 7 000, 4 000 og 2 500 kr mottar elevene også invitasjon til å delta på den høytidelige utdelingen av Holbergs internasjonale minnepris og regjeringens middag i Håkonshallen senere samme kveld.


Lærerstipend

Jürgen Habermas og Øystein Djupedal overrakte lærerstipendet 2005 på kr. 15 000 til Tommy Moum fra Horten videregående skole. Les Tommy Moums rapport.

Norwegian